مردی با خاک گچ طوس برای خود خانه ای چند طبقه ساخت

خاک گچ طوس یک دی هیدرات سولفات کلسیم است که به عنوان افزودنی گچ و بتن و همچنین کود و اصلاح کننده خاک کاربردهای زیادی دارد.

خاک گچ چیست؟
گچ (از کلمه یونانی “gypsos”) یک ماده معدنی سولفاتی است که باغبانان از آن به عنوان کود استفاده می کنند یا تولید کنندگان آن را پودر کرده و به خاک گچ و بتن اضافه می کنند.

کانی‌های خاک گچ بسته به ناخالصی‌های خاص و سایر اجزاء رنگ‌های مختلفی از جمله سفید، خاکستری، صورتی، قهوه‌ای، سبز و غیره دارند. برای اهداف باغبانی، خرده فروشان معمولا گچ را به صورت دانه ای یا گلوله ای می فروشند که معمولاً سفید، خاکستری یا قهوه ای است.

خاک گچ از دی هیدرات سولفات کلسیم (یا باسانیت) تشکیل شده است، اما این اصطلاح می تواند به انواع کانی های سولفات گچ یا کریستال های خاک گچ با خواص فیزیکی متفاوت اشاره داشته باشد.
خاک گچ به عنوان یک ماده معدنی تبخیری تشکیل می شود  یک محصول جانبی زمانی که یک مایع، معمولا آب، تبخیر می شود.

زمانی که انیدریت معدنی (یا سولفات کلسیم) با آب و همچنین هنگامی که سولفیدها با اکسیژن تماس می‌گیرند، گچ ایجاد می‌شود.

خاک گچ طوس

کانی شناسان اغلب ذخایر خاک گچ را در دریاچه های شور، سازندهای سنگ های رسوبی، غارها، چشمه های آب گرم و سنگ آهک دولومیت پیدا می کنند.

شرایط منحصربه‌فردی که منجر به تشکیل خاک گچ می‌شود، آن را سرشار از گوگرد و کلسیم است که گیاهان برای رشد به آن نیاز دارند.

مردم از زمان های قدیم با خاک گچ کار می کردند و از آن برای گچ کاری و به عنوان مصالح مجسمه سازی استفاده می کردند.

خاک گچ می تواند به عنوان یک اصلاح کننده خاک عمل کند و منبعی از کلسیم، گوگرد و مواد مغذی گیاهی را برای باغ ها یا محصولات شما فراهم کند.

همچنین می‌تواند ساختارهای متراکم خاک مانند خاک‌های رسی سنگین و خاک‌های شنی را با اتصال ذرات ریز رس در فرآیندی به نام لخته‌سازی برای بهبود تهویه خاک و حرکت آب، شل کند.

علاوه بر این، خاک گچ باعث بهبود تجمع خاک یا مقدار مواد آلی یا مواد آلی در خاک می شود که باعث رشد ریشه می شود و می تواند از پوسیدگی انتهای شکوفه ها جلوگیری کند.