فلفل دلمه ای تند و تلخ و شیرین

فلفل دلمه ای تند طعم بسیار خاصی به غذا می دهد. فلفل دلمه‌ای (همچنین با نام‌های پاپریکا، فلفل شیرین، فلفل یا فلفل دلمه‌ای نیز شناخته می‌شود) میوه گیاهان گروه Grossum از گونه‌های Capsicum annuum است.انواع این گیاه میوه هایی به رنگ های مختلف از جمله قرمز، زرد، نارنجی، سبز، سفید و بنفش تولید می کنند. فلفل دلمه‌ای گاهی با انواع فلفل‌های تند کمتر به‌عنوان «فلفل‌های شیرین» دسته‌بندی می‌شوند. در حالی که آنها میوه هستند – از نظر گیاه شناسی به عنوان توت طبقه بندی می شوند – معمولاً به عنوان یک ماده سبزی یا غذای جانبی استفاده می شوند. میوه های سرده کپسیکوم به عنوان فلفل چیلی طبقه بندی می شوند.

فلفل دلمه ای تند و تلخ و شیرین

فلفل دلمه ای تند

فلفل تند و فلفل دلمه ای یا فلفل دلمه ای حاوی فیبر و آب هستند. هر دو حاوی ویتامین C و مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و ترکیبات کاروتنوئیدی هستند. این ترکیبات کاروتنوئیدی مواد محلول در چربی هستند که باعث ایجاد رنگ های مختلف از قرمز و نارنجی تیره تا سبز، بنفش و سیاه می شوند. البته طعم تند برخی فلفل ها به دلیل مواد قلیایی است که در آنها وجود دارد و طعمی تند و کمی تلخ ایجاد می کند. البته فلفل تند ویتامین C زیادی دارد و حتی می توان گفت غنی ترین منبع ویتامین C است، اما چون در غذاهای ایرانی کمتر استفاده می شود، منبع غذایی مهمی برای تامین ویتامین C نیست. به طور کلی، همه فلفل ها می توانند به افزایش متابولیسم بدن کمک کنند، اما فلفل تند می تواند انرژی غذا را تا حد زیادی افزایش دهد، باعث گرم شدن بیش از حد بدن و در نهایت کالری سوزی و کاهش وزن شود.

اگر چه زیاده روی در مصرف فلفل تند هیچ عارضه ای ندارد و هندی ها یا ساکنان آسیای دور با وجود مصرف غذاهای بسیار تند که برای ما ایرانی ها غیرقابل تحمل است مشکلی ندارند اما چون در فرهنگ غذایی ما خوردن غذاهای تند چندان زیاد نیست. غیر معمول نیست، سیستم گوارشی بسیاری از افراد به این گونه غذاها عادت ندارد و برخی افراد ممکن است با خوردن این غذاها دچار سوزش سر دل، فشار خون بالا یا افزایش ضربان قلب شوند. همچنین خوردن فلفل تند برای افراد به خصوص افرادی که مشکلات گوارشی دارند به خصوص مبتلایان به بواسیر اصلا توصیه نمی شود زیرا باعث بدتر شدن وضعیت آنها می شود.

فلفل دلمه ای تلخ

فلفل دلمه ای تلخ پایه فلفل دلمه ای سه یا چهار برآمدگی دارد، آنهایی که چهار برآمدگی دارند طعم شیرین تری دارند اما وقتی پخته می شوند تلخ می شوند و بهتر است خام مصرف شوند. آنهایی که سه برآمدگی دارند بی مزه هستند اما در هنگام پخت تلخ نمی شوند. برجستگی هایی روی فلفل دلمه ای وجود دارد. فلفل دلمه ای که در زیر چهار برآمدگی دارد ماده هستند. فلفل دلمه ای پر از تخم مرغ است و طعم شیرینی دارد. برای تهیه سالاد و سالاد مناسب تر از فلفل نر است.

اگر به صورت پخته مصرف شود در بیشتر موارد طعم تلخی خواهد داشت. فلفل دلمه ای که در زیر آن سه برآمدگی دارد، نر است، تخم کمتری دارد و تیزتر است. برای پخت و پز استفاده می شود و در آشپزی کاربرد بیشتری دارد. در مقابل فلفل دلمه ای بعد از تفت دادن و پختن اصلا تلخ نمی شود و خوشمزه باقی می ماند. بنابراین باید دقت داشته باشید که فلفل دلمه ای مناسب را با توجه به کاربرد مورد نیاز خود انتخاب کنید.

فلفل دلمه ای تلخ و شیرین

کف فلفل دلمه ای برآمدگی هایی دارد. فلفل دلمه ای که چهار برآمدگی زیر آنها دارد ماده هستند. فلفل دلمه ای ماده ای پر از تخم مرغ با طعم شیرین است. بنابراین برای تهیه انواع سالاد و غذای خام مناسب تر از فلفل نر است.

فلفل دلمه ای که در زیر آن سه برآمدگی دارد نر است. تخم مرغ کمتری دارد و سریعتر است. برای پخت و پز استفاده می شود و در آشپزی کاربرد بیشتری دارد. برعکس فلفل دلمه ای ماده بعد از تفت دادن و پختن اصلا تلخ نمی شود و خوشمزه باقی می ماند.

فلفل دلمه ای شیرین

فلفل دلمه ای شیرین خانواده فلفل دلمه ای یا فلفل دلمه ای شیرین. فلفل دلمه ای به دلیل شکل زنگی و طعمی ملایم و شیرین و گوشت ترد و آبدار به فلفل دلمه ای معروف است. اگرچه این فلفل ها در سرتاسر جهان در دسترس هستند، اما منشأ آنها آمریکای جنوبی و مرکزی و مکزیک است. همه انواع فلفل دلمه ای از جمله فلفل دلمه ای قرمز نارس سبز هستند. فلفل دلمه ای قرمز از نظر گیاه شناسی میوه ای است اما به دلیل طعم ملایم، شیرین و تردش به عنوان سبزی شناخته می شود که در انواع غذاها استفاده می شود. آنها معمولاً از نظر اندازه با توپ های نرم قابل مقایسه هستند، اما بسته به مدت زمانی که رشد کرده اند می توانند کوچکتر باشند.

فلفل دلمه ای پنیری

مواد لازم برای تهیه فلفل دلمه ای پنیری برای ۴ نفر

  • پیاز بزرگ: ۱ عدد
  • برنج خام: نصف پیمانه
  • گوجه فرنگی: ۵۰۰ گرم
  • فلفل دلمه ای سبز: ۶ عدد
  • گوشت چرخ کرده : ۵۰۰ گرم
  • پنیر چدار خرد شده: ۱ پیمانه
  • روغن مایع: ۲ قاشق غذا خوری
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم
  • رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذا خوری

طرز تهیه

  • برای تهیه فلفل دلمه ای شکم پر با پنیر پیتزا ابتدا گوجه ها را شسته و روی تخته خرد کرده و کنار بگذارید و سپس پیاز را پوست گرفته و آبکش کنید و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد کرده و در تابه قرار دهید. کمی روغن بریزید آن را روی حرارت بگذارید و صبر کنید تا کمی داغ شود و سپس پیازها را در تابه بریزید و تفت دهید تا طلایی شوند. سپس گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت قهوه ای شود. کاملا عوض کنید و کمی تفت دهید. مقداری نمک و فلفل روی گوشت بپاشید و مخلوط کنید. سپس برنج را شسته و آب آن را بیرون می ریزیم و با نصف لیوان آب و گوجه فرنگی خرد شده به ماهیتابه اضافه می کنیم و درب تابه را می گذاریم تا حدود 15 دقیقه برنج کمی بپزد.
  • در این 15 دقیقه بقیه مواد را آماده کنید. داخل قابلمه ای (جایی که همه فلفل دلمه ای ها هست) آب می ریزیم و درب آن را می گذاریم و روی حرارت می گذاریم تا آب به جوش بیاید. تنظیم روی 350 درجه فارنهایت (175 درجه سانتیگراد) و به مواد تابه نگاه می کنیم و با قاشق کوچک برنج را برمی داریم و زیر دندان تست می کنیم. اگر برنج پخته بود تابه را از روی حرارت برداشته و پنیر چدار خرد شده را به آن اضافه می کنیم و مواد خوب است. مخلوط کنید و کنار بگذارید. آب را در قابلمه بریزید. اگر آب در حال جوش بود کمی نمک به آن اضافه کنید و فلفل دلمه ای را جدا کرده و دانه ها را خارج کنید و فلفل ها را به مدت 5 دقیقه در آب جوش قرار دهید. ما می دهیم. سپس فلفل ها را بیرون می آوریم و در آبکش می گذاریم تا آب اضافی آن گرفته شود. سپس فلفل ها را در سینی می ریزیم و کشک ها را با مواد داخل فلفل ها پر می کنیم و در سینی فر می گذاریم. سپس رب گوجه فرنگی را در تابه بریزید و روی حرارت بگذارید تا غلیظ تر و خوش رنگ تر شود و سپس از روی حرارت بردارید و رب را روی فلفل دلمه ای ها بریزید و در صورت تمایل می توانید برای زیبایی بیشتر کمی پنیر (پیتزا) نیز روی آن ها اضافه کنید. . بریزید روی مواد را کاملا با فویل بپوشانید و سینی را در فر قرار دهید و بگذارید 30 دقیقه در فر بماند و پنیر کاملا آب شود.

فلفل دلمه ای دراز

فلفل دلمه ای دراز فلفل دلمه ای سبز از طریق بذر تکثیر می شود. در کشت بذر که کار سختی نیست ابتدا بدون توجه به نوع کشت مستقیم و غیرمستقیم بستر کاشت شامل سینی نهال، خزانه و زمین اصلی را آماده کنید. بذر را روی خاک بکارید و سپس روی آن را با یک لایه نازک خاک نرم و کود غنی شده الک شده بپوشانید و گیاه را آبیاری کنید و روی بذر را با نایلون شفاف بپوشانید و چندین سوراخ برای تهویه مناسب ایجاد کنید. بعد از یک تا سه هفته، بذرهای گیاه جوانه زده و شروع به رشد می کنند.

زمان کاشت بذر: زمان کاشت این گیاه در بهار و پس از پایان زمستان است که زمان کاشت غیر مستقیم در خزانه و سینی نهال در اواخر زمستان می باشد.

ارتفاع: ارتفاع این گیاه بسته به شرایط آب و هوایی بین 40 تا 50 سانتی متر است.

فاصله کاشت بذر: فاصله کاشت بذر 50 سانتی متر است.

عمق کاشت بذر: عمق کاشت بذر 8 تا 10 میلی متر است.

خاک مناسب برای رشد: برای رشد به مخلوطی از خاک باغچه، کوکوپیت، پیت ماس ​​و … نیاز است و خاک مورد کشت باید زهکشی خوبی داشته باشد.

دمای مورد نیاز: دمای مناسب 22 تا 32 درجه سانتیگراد می باشد.

زمان گلدهی: گلدهی این گیاه سه تا پنج هفته پس از کاشت بذر است.

میزان آبیاری: نیاز به آبیاری متوسط ​​دارد، بین دو آبیاری سطح خاک را کمی مرطوب نگه دارید.

نور: نور کامل خورشید را برای رشد و نمو دوست دارد.

فلفل دلمه ای کوچک

فلفل نوعی زنگوله کوچک از تیره بادمجان است. فلفل دلمه ای نوعی فلفل دلمه ای است که در رنگ های سبز، نارنجی، قرمز و زرد در بازار موجود است. ویژگی بارز این نوع فلفل شیرینی آن است. در برخی کشورها به این فلفل ها فلفل دلمه ای نیز می گویند. فلفل دلمه ای خواص زیادی دارد.

  • خواص فلفل دلمه ای برای پوست

فلفل دلمه ای سرشار از آنتی اکسیدان است و مواد فتوشیمیایی موجود در فلفل دلمه ای به حفظ جوانی و شادابی پوست کمک می کند و اثرات منفی رادیکال های آزاد که پیری سلول ها را تسریع می کنند را کاهش می دهد. در نتیجه سلول های پوست کندتر پیر می شوند و پوست کمتر چین و چروک می شود. ویتامین C موجود در فلفل دلمه ای نیز تولید کلاژن را بهبود می بخشد و در نتیجه خاصیت ارتجاعی و سلامت پوست را افزایش می دهد. برای استفاده از خواص فلفل دلمه ای برای پوست می توان از مخلوط عصاره هویج و فلفل دلمه ای سبز برای پاکسازی لک ها و جوش های روی پوست استفاده کرد.

  • خواص فلفل دلمه ای برای زنان باردار

فولات یکی از مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت جنین است، به همین دلیل به زنان باردار توصیه می شود در دوران بارداری فولات کافی مصرف کنند. یکی از خواص فلفل دلمه ای برای خانم های باردار این است که مقدار زیادی فولات دارد و در نتیجه مصرف فلفل دلمه ای خام در دوران بارداری برای خانم ها سلامت جنین را تضمین می کند.

فلفل دلمه ای کشیده

فلفل دلمه ای کشیده علائم کمبود مواد غذایی در فلفل دلمه ای کشیده

  • نیتروژن

با توجه به کم بودن مقدار نیتروژن و مواد آلی در بیشتر خاک های ایران، استفاده از کودهای ازته در کشت سبزی توصیه می شود. در کمبود نیتروژن رشد گیاه کند یا متوقف می شود. برگ های پیر به آرامی زرد شده و خشک می شوند. گلهای کمی دارند و تشکیل میوه بسیار ضعیف است. قطر گوشت میوه کم و اتاقک تخمدان کوچک است. در كمبودهاي شديد ميوه تشكيل نمي شود و در صورت تشكيل بدشكل مي شود.

  • مدیریت مصرف نیتروژن

مهمترین اشکال قابل جذب نیتروژن آمونیوم و نیترات هستند. با این حال، در آب و هوای سرد، استفاده از نیترات ترجیح داده می شود. مصرف بیش از حد نیتروژن علاوه بر تجمع نیترات باعث کاهش میزان ویتامین C نیز می شود اما با رعایت اصول مصرف بهینه کود بویژه کودهای پتاسیم و روی; علاوه بر بهبود کیفیت و خوش طعم بودن محصول، میزان ویتامین C نیز 20 درصد افزایش می یابد.

  • فسفر

گیاهان دارای کمبود فسفر رشد را متوقف می کنند. برگها سفت و شکننده خواهند شد. تشکیل گل محدود خواهد شد و تعداد کمی از گلهای تشکیل شده بسیار کند رشد خواهند کرد. در کمبود فسفر از هر 5 میوه فقط یک میوه تبدیل به میوه می شود. قطر گوشت میوه نیز بسیار کم خواهد بود. تعداد دانه های میوه تشکیل شده نیز بسیار کم است. رشد ریشه نیز به شدت محدود است.

  • پتاسیم

در مراحل اولیه کمبود پتاسیم، لکه های زرد رنگی بین رگبرگ های برگ های مسن دیده می شود. سپس این لکه ها روشن تر شده و حاشیه برگ ها بسیار زرد و کم رنگ می شود. این علائم ممکن است در برگ های گیاه نیز دیده شود. در کمبود پتاسیم، تشکیل میوه کم اندازه میوه کوچکتر از حد طبیعی است. مصرف بیش از حد پتاسیم منجر به کمبود کلسیم، منیزیم، آهن و منگنز می شود.

  • منیزیم

کمبود منیزیم در فلفل بسیار رایج است. لکه های زرد رنگ بین رگ ها ظاهر می شود در حالی که رگ ها سبز باقی می مانند. برگهای مسن در ابتدا این علائم را نشان می دهند. در بیشتر موارد، کمبود منیزیم به دلیل استفاده بیش از حد از پتاسیم رخ می دهد. شرایط گرمایی یکی دیگر از دلایل کمبود منیزیم است.

جا ادویه فلفل دلمه ای

جا ادویه فلفل دلمه ای بسیار کاربردی و جمع و جور هست برای تمیز نگه داشتن آشپزخانه بسیار کاربرد دارد. خوشبختانه فروشگاه های اینترنتی هم این وسایل را برای خانه هم محیا کرده اند.