غذا با قارچ فلفل دلمه ای و سیب زمینی و گوشت چرخ کرده

غذاهایی که با قارچ درست می شود؛ طرفداران زیادی به خصوص ببن گیاهخواران دارد. قارچ یکی از بهترین و خوشمزه ترین؛ پروتئین های گیاهی است که می تواند جایگزین خوبی برای گوشت باشد.شما می توانید قارچ را به صورت کبابی یا تفت داده حتی چرخ کرده به تنهایی یا روی پیتزا و انواع سس پاستا و …استفاده کنید. پخت قارچ زمان بسیار کمی می خواهد ولی طعم بسیار لذیذی دارد. مهم ترین نکته برای پخت قارچ دکمه ای سفید این است که حتما باید آبش به خوبی هنگام پخت گرفته شود وگرنه ایجاد نفخ می کند به خصوص برای افرادی که روده و معده حساسی دارند.

در ادامه به شما چند مدل غذا با قارچ فلفل دلمه ای را توضیح خواهیم داد.

غذا با قارچ فلفل دلمه ای و سیب زمینی و گوشت چرخ کرده

غذا با قارچ و فلفل دلمه ای و سیب زمینی

سیب زمینی ۳ عدد

قارچ ۲۰۰ گرم

فلفل دلمه ۱ عدد

رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذا خوری

پیاز ۱ عدد

نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

ابتدا سیب زمینی را بشورید و پوست بگیرید ـسپس معکبی خرد کرده و داخل تابه با حرارت ملایم سرخ کنید.پیاز را رنده یا نگینی کرده و داخل تابه با مقداری روغن تفت بدید تا سبک شود. سپس قارچ ها را از قبل خوب شسته و ورقه کنید.

۱ قاشق غذا خوری آبلیمو را روی قارچ دکمه ای در گیلان بریزید. سپس به تابه پیاز را اضافه می کنیم مقداری تفت می دهیم. سیب زمینی و فلفل دلمه ای نگینی یا خلالی شده را اضافه می کنیم تا مواد با هم خوب تفت بخورند. در آخر رب را اضافه کرده و نمک و فلفل و زردچوبه می زنیم. کمی تفت می دهیم تا رب خوش رنگ شود و از روی حرارت برداشته با برنج و یا نان میل نمایید.

*نکات و فوت و فن های خوراک سیب زمینی و قارچ

. می توان رب را حذف کرد و از چند عدد گوجه فرنگی پوست کنده و پوره شده استفاده کرد.

. سیب زمینی را می توان آبپز کرده و موقع اضافه کردن رب به غذا افزود.

. اگر دوست نداشتید؛ قارچ داخل خوراک آب بیندازند. آنها را در تابه ای جدا تفت دهید و سپس اضافه کنید.

. اضافه کردن هویج و یا سوسیس به خوراک دلخواه می باشد.

. اضافه کردن آبلیمو باعث می شود قارچ ها سیاه نشود.

غذا با گوشت چرخ کرده و فلفل دلمه ای

غذا با گوشت چرخ کرده و فلفل دلمه ای یک فنجان فلفل دلمه ای سبز رنگ که برش های نازک خورده باشد

یک فنجان فلفل دلمه ای قرمز رنگ که برش های نازک خورده باشد

یک فنجان فلفل دلمه ای زرد رنگ که برش های نازک خورده باشد

یک و یک سوم فنجان آب

یک قوطی آب رقیق گوشت

یک برگ بو

یک برش نان کامل و سبوس دار ( 280 گرم )

450 گرم گوشت چرخ کرده

یک قاشق غذاخوری پیاز خرد شده

یک دوم قاشق چای خوری پونه کوهی خشک شده

یک دوم قاشق چای خوری نمک

یک دوم قاشق چای خوری پودر فلفل سیاه

سفیده یک تخم مرغ بزرگ

یک حبه سیر

دو قاشق چای خوری روغن زیتون

دو قاشق غذا خوری آرد همه منظوره

یک چهارم فنجان آب

یک و یک دوم قاشق چای خوری ریحان خشک شده

دو قاشق چای خوری سرکه سفید

در یک ماهی تابه بزرگ شش مورد اول از لیست مواد لازم را با یکدیگر ترکیب کنید. محتویات را به جوش بیاورید. درپوش ماهی تابه را بگذارید و اجازه دهید 20 دقیقه بجوشد. در حالی که فلفل ها می پزند، نان را داخل مخلوط کن قرار دهید، نان را آنقدر مخلوط کنید تا خرده هایش به یک دوم فنجان برسد.

خرده های نان، گوشت چرخ کرده و شش مورد بعدی از لیست مواد اولیه را با هم در یک کاسه ترکیب کنید ( از گوشت چرخ کرده تا سیر )، با میکسی که بدست آوردید 36 توپ گوشتی درست کنید. روغن زیتون را در یک ماهی تابه نچسب بزرگ و روی حرارت متوسط رو به بالا گرم کنید، توپ های گوشی را اضافه کنید و به مدت 10 دقیقه و تا زمانی که از همه طرف قهوه ای رنگ شوند؛ بپزید .

آرد و یک چهارم فنجان آب را در یک کاسه کوچک ترکیب کنید، به ماهی تابه اضافه کنید. میکس فلفل دلمه ای را به ماهی تابه اضافه کنید، توپ های گوشتی را اضافه کنید، 3 دقیقه بپزید، مرتب بهم بزنید، ریحان و سرکه را اضافه کنید، برگ بو را بردارید.

فلفل دلمه ای ارزش غذایی

جدول ارزش غذایی فلفل دلمه ای سبز خام:

تشکیل دهنده اصلی مقدار در100 گرم

انرژی (کالری) 20 کیلوکالری

کربوهیدرات 4.64 گرم

پروتئین 0.86 گرم

چربی 0.17 گرم

آب 93.89 گرم

فیبر 1.70 گرم

قند 2.40 گرم

کلسترول 0.00 میلی گرم

ویتامین های فلفل دلمه ای سبز خام :

نام ویتامین مقدار در 100 گرم

ویتامین A میکروگرم18.00

ویتامین D میکروگرم0.000

ویتامین E میلی گرم0.37

ویتامین K میکروگرم7.40

ویتامین C میلی گرم 80.40

تیامین (B1) 0.06 میلی گرم

ریبوفلاوین (B2) 0.03 میلی گرم

نیاسین (B3) 0.48 میلی گرم

کولین (B4) 5.50میلی گرم

پانتوتنیک اسید (B5) 0.10 میلی گرم

ویتامین B6 میلی گرم0.22

فولات (B9) 10.00میکروگرم

ویتامین B12 میلی گرم 0.00

مواد معدنی فلفل دلمه ای سبز خام:

نام ماده معدنی مقدار در 100 گرم

کلسیم 10.00 میلی گرم

آهن. 0.34 میلی گرم

منیزیم 10.00 میلی گرم

فسفر. 20.00 میلی گرم

پتاسیم 175.00 میلی گرم

سدیم 3.00 میلی گرم

روی. 0.13 میلی گرم

مس 0.07 میلی گرم

منگنز 0.12 میلی گرم

سلنیم 0.00 میکروگرم

فلفل دلمه ای برای غذا

فلفل دلمه ای برای غذا فلفل دلمه در رنگهای زرد ، نارنجی ، قرمز و سبز وجود دارد. نوع سبز آن بیشتر و ارزان تر است و در آشپزی بسیار کاربرد دارد . طعم انواع رنگی آن کمی با هم فرق دارد. فلفل دلمه قرمز طعمی متفاوت با فلفل دلمه زرد دارد و همین طور تفاوتی میان طعم سبز فلفل دلمه با دیگر فلفل ها دیده می شود.

مشخصات غذایی فلفل دلمه ای با توجه به رنگ آن تغییر می کند. فلفل دلمه ای های نارنجی، قرمز و زرد منابع اصلی بتاکاروتن و سایر کاروتنوئیدها هستند (هر دو این ها برای تولید ویتامین A در بدن مورد نیاز هستند)، در حالی که فلفل دلمه ای بنفش و قهوه ای سرشار از آنتوسیانین یعنی همان آنتی اکسیدان موجود در بلوبری و توت سیاه، هستند.

فلفل دلمه ای های قرمز و زرد همچنین مقادیر بیشتری ویتامین C دارند. توصیه می شود آن ها را در کنار غذاهای غنی از آهن مانند لوبیا و یا عدس سرو کنید، زیرا ویتامین C موجود در فلفل دلمه ای، به بدن فرزند شما کمک می کند تا بتواند آهن گیاهی موجود در حبوبات را در حداکثر میزان جذب کند.

فلفل دلمه ای در غذای نوزاد

احتمالا می پرسید که ریختن فلفل دلمه ای در غذای نوزاد از چند ماهگی مجاز است؟ باید بگوییم به محض آماده شدن نوزاد برای شروع مصرف سبزیجات یعنی حوالی پایان هشت ماهگی، می توانید فلفل دلمه ای را به فرزند شیرخوار خود معرفی کنید.سبزیجات خام مانند فلفل دلمه ای می توانند خطر خفه شدن را برای نوزادان و کودکان نوپا به همراه داشته باشند، بنابراین در هنگام ریختن فلفل دلمه ای در سوپ نوزاد خود حسابی محتاط باشید.

فلفل دلمه ای مملو از ویتامین های A و C است، دو ماده مغذی اساسی که نوزادان برای رشد بینایی ، پوستی و سیستم ایمنی بدن خود به آن نیاز مبرمی دارند. یک واقعیت جالب که بد نیست آن را بدانید این است که در حقیقت، فلفل ها در هر وعده ویتامین C بیشتری نسبت به یک پرتقال ارائه می دهند! پس از این منابع غنی ویتامین C غافل نشوید. فلفل دلمه ای همچنین دارای ویتامین B6 فراوانی است که به فرزند شما انرژی می بخشد و به بدن کوچک او کمک می کند تا بتواند در سطح هورمون هایی که تنظیم کننده خلق و خو، چرخه های خواب و سایر عملکردهای بدن هستند، تعادل ایجاد کند.

سبزیجات خام می توانند برای نوزادان خطر خفگی را به همراه داشته باشند. برای کاهش میزان خطر، همیشه می توانید فلفل دلمه ای ها را بپزید تا نرم شوند و یا اینکه اگر می خواهید از فلفل دلمه ای خام استفاده کنید، می بایست آن را نازک برش داده و یا ریز ریز خرد کنید. به علاوه فراموش نکنید که همیشه در هنگام صرف غذا در نزدیکی فرزند خود باشید و از او مراقبت کنید تا خطر خفگی به حداقل برسد.

بروز آلرژی واقعی به فلفل دلمه ای، اتفاقی غیرمعمول است. با این حال، فلفل دلمه ای بخشی از خانواده گیاهان گل بادمجانیان است ، كه شامل بادمجان، هاكلبری، گوجی بری، فلفل، توماتیلو (میوه ای گرد مشابه به گوجه فرنگی)، گوجه فرنگی و سیب زمینی سفید و همچنین ادویه های تهیه شده از فلفل مانند فلفل قرمز و فلفل سیاه است. حساسیت به آلکالوئیدهای موجود در گیاهان این خانواده نسبتاً شایع است. بنابراین به یاد داشته باشید که همانند معرفی هر نوع غذای جدیدی، در چند نوبت اول، مقدار کمی از فلفل دلمه ای را به فرزندتان داده و حتما خودتان هم در هنگام تغذیه در کنار او باشید و به خوبی بر واکنش های فرزندتان نظارت کنید. در صورت عدم بروز واکنش های آلرژیک، به تدریج می توانید با خیال آسوده مقدار آن را در وعده های بعدی افزایش دهید.

*دادن فلفل دلمه ای به نوزاد 9 ماهه؛ در این سن می توانید یک چهارم فلفل دلمه ای کبابی و یا پخته شده را به فرزندتان بدهید. البته حتما دانه ها، بخش میانی، پوست و ساقه آن را جدا کنید. در این مرحله می توانید فلفل دلمه ای خام را نیز به فرزندتان بدهید. دانه ها، بخش میانی و ساقه را جدا کرده و فلفل دلمه ای را خیلی نازک برش دهید.

فلفل دلمه ای داخل غذا

فلفل دلمه ای داخل غذا فلفل دلمه ای سرشار از ویتامین سی که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، در کاهش وزن تاثیرگذار باشد، سلامت چشم را تامین کند و … خواص بسیار زیاد دیگری که قطعا می‌تواند با اضافه‌شدن به رژیم غذایی هفتگی، بخش زیادی از سلامت فردی را پوشش دهد.

اما در کدام غذاها می‌توانیم از این فلفل استفاده کنیم؟ راحت‌ترین آن این است که موقع پختن مرغ‌، یک تکه فلفل دلمه‌ای هم به آن اضافه کنیم. با این کار هم بوی مرغ گرفته می‌شود، هم بو و مزه مطبوعی را به مرغ می‌دهد. علاوه بر این در لازانیا، ماکارونی، پلوی یونانی، پیتزا، انواع سالادها، دلمه، کباب چوبی و .. . از پودر فلفل دلمه‌ای هم به اسم پودر پاپریکا می‌شود در انواغ غذاها استفاده کرد؛ زیرا تندی دیگر فلفل‌ها را ندارد و عطر و بوی خیلی خوبی هم دارد.

فلفل دلمه ای مناسب غذا

به طور کل تمام رنگهای فلفل دلمه در تعیین جنسیت و نر و ماده بودن شبیه یکدیگرند . ته فلفل دلمه برجستگی هایی وجود داردو فلفل دلمه هایی که چهار برجستگی در زیر خود دارند ماده هستند. فلفل دلمه ماده پر تخم است و طعم شیرینی دارد . برای تهیه انواع سالاد و خام خواری مناسب تر از فلفل نر است . فلفل دلمه ای که سه برجستگی در زیر خود دارد نر است . تخم کمتری دارد و تند تر است . برای غذا پختن از آن استفاده می شود و در آشپزی کاربردی تر است . بر عکس فلفل دلمه ماده بعد از تفت و پختن اصلا تلخ نمی شود و خوشمزه باقی می ماند.

غذا با بادمجان و فلفل دلمه ای

غذا با بادمجان و فلفل دلمه ای بادمجان 900 گرم

فلفل دلمه ای 2 عدد

هویج متوسط 2 عدد

پیاز متوسط 1 عدد

گوجه متوسط 3 عدد

نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

روغن برای سرخ کردن به مقدار کافی

برای آماده کردن مواد لازم خوراک بادمجان از قبل، بادمجان ها را پوست بکنید و نگینی درشت خرد کنید. پیاز و فلفل دلمه ای را نگینی ریز و هویج را رنده کنید. بعد از این تهیه غذا فقط نیاز به کمی تفت دادن و یک ساعت پخت روی شعله ملایم دارد. کف تابه ای 3-4 قاشق روغن بریزید و آن را روی شعله بگذارید تا داغ شود. بادمجانهای خرد شده را داخل تابه بریزید. 10-15 دقیقه تفت بدهید تا نرم شوند. در صورت لزوم روغن اضافه کنید تا بادمجان ها به کف تابه نچسبند.

پیاز و فلفل دلمه ای را ریز خرد کنید و هویج را رنده نمایید. همزمان با پخته شدن بادمجان در تابه دیگری، دو قاشق روغن بریزید و پیاز، فلفل دلمه ای و هویج را در آن تفت بدهید. 10-15 دقیقه تفت بدهید تا نرم و طلایی رنگ شوند. سپس آنها را به بادمجان پخته شده اضافه کنید.

گوجه ها را هم نگینی ریز خرد کنید و همراه با نمک و فلفل روی مواد بریزید. شعله را کم کنید و درب تابه را بگذارید. اجازه بدهید 1 ساعت روی شعله کم پخته شود. هر 10-15 دقیقه هم بزنید.مخلوط بادمجان زمانی آماده است که آب در کنار مواد جمع نشده باشد و مواد به شکل خمیر منسجمی در آمده باشند. خوراک بادمجان را همراه با نان و سبزی خوردن سرو کنید.

یک غذای ساده با فلفل دلمه ای

مواد لازم جهت تهیه املت فلفل دلمه ای:

فلفل دلمه 2 عدد

تخم مرغ 3 عدد

نمک فلفل مقدار کافی

روغن مایع مقدار کافی

سیب زمینی 1 عدد

گوجه فرنگی 2 عدد

رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری

ابتدا و در شروع تهیه این غذا 1 عدد سیب زمینی را با آب خوب می شوریم و سپس با چاقو پوست آن را می کنیم و سپس با چاقو آن را به صورت ریز و نگینی و مکعبی خرد می کنیم. داخل یک تابه کمی روغن مایع می ریزیم و تابه را روی گاز می گذاریم و زیر گاز را روشن می کنیم و وقتی روغن خوب داغ شد ، سیب زمینی ها را در روغن خوب سرخ می کنیم تا طلایی شود و نرم شود. سپس کمی نمک و فلفل نیز به انها اضافه می کنیم و وقتی سیب زمینی ها پختند انها را داخل یک ظرف و در یک کنار می گذاریم و زیر گاز را خاموش می کنیم.

سپس در این مرحله 2 عدد فلفل دلمه را با اب می شوریم و سرفلفل را با چاقو می بریم و داخل فلفل را و تخمهای ان را خارج می کنیم و سپس با چاقو ان را به صورت نگینی و ریز خرد می کنیم. سپس داخل یک تابه روغن مایع می ریزیم و وقتی روغن داغ شد فلفل های خرد شده را در روغن در تابه تفت می دهیم تا سبک شود. سپس در این مرحله دو عدد گوجه فرنگی را با اب خوب می شوریم و با چاقو پوست ان را می کنیم و فیله گوجه فرنگی را با چاقو به صورت ریز خرد می کنیم.

سپس گوجه فرنگی خرد شده را به تابه حاوی فلفل سرخ شده اضافه می کنیم و مواد را خوب باهم مخلوط می کنیم. سپس نمک و فلفل را به مقدار کافی بسته به ذائقه به تابه اضافه می کنیم و مواد را هم می زنیم و درب تابه را می بندیم و زیر گاز را کم می کنیم . اجازه می دهیم تا گوجه فرنگی ما اب بیندازد. سپس در این مرحله وقتی اب گوجه فرنگی تا حدی کم شد ،3 عدد تخم مرغ را داخل یک ظرف می شکنیم و با چنگال زرده و سفیده ان را قاطی می کنیم و ان را همراه با سیب زمینی های نگینی خرد شده و سرخ شده به تابه حاوی گوجه فرنگی و فلفل دلمه اضافه می کنیم و مواد را خوب با هم مخلوط می کنیم و هم می زینم و منتظر می شویم تاتخم مرغ ببندد و سفت شود.

سپس در این مرحله، وقتی املت ما پخت، زیر گاز را خاموش می کنیم و ان را در ظرف مناسب می ریزیم و برای وعده غذایی شام و همراه با نان و سبزی خوردن و سالاد شیرازی میل می کنیم. نوش جان.